Το Matterhorn είναι το 2ο ψηλότερο βουνό στις Άλπεις με υψόμετρο 4482μ. Αυτό βέβαια που το κάνει ενδιαφέρον είναι το σχήμα του που εντυπωσιάζει, τέσσερις κόψεις και τέσσερις πλευρές που σχηματίζουν μία πυραμίδα. Βρίσκεται στα σύνορα Ελβετίας-Ιταλίας. Πρόσβαση στο βουνό δίνει το Zermatt στην πλευρά της Ελβετίας και το Breuil στην ιταλική πλευρά.
Ορειβατικά τη δεκαετία του 1850 σχεδόν όλες οι κορυφές των Άλπεων είχανε πατηθεί (με το Mont Blanc to 1780), ενώ το Matterhorn αντιστεκότανε.
- 1857: Μόλις το 1857 ο Ιταλός C.Carrel άρχισε τις πρώτες σκέψεις για κορυφή και την ίδια χρονιά ανέβηκε από την ιταλική πλευρά με μία ομάδα στα 3720μ.
- 1858, 1959: Ο Carell ξαναέκανε προσπάθειες χωρίς επιτυχία όμως.
- 1960: Εμφανίζεται στο προσκήνιο ο Άγγλος Edward Whymper που βλέπει το βουνό σαν πρόκληση.
- 1961: Ο Whymper έρχεται σε επικοινωνία με τον Carrel, αλλά δε μπόρεσαν να συμφωνήσουν για μία κοινή ανάβαση. Έτσι ο Whymper εξερευνεί το βουνό για πρώτη φορά με ένα μέτριο οδηγό βουνού.
- 1962: Ο Whymper δοκιμάζει μόνος για 4η φορά την ανάβαση και αφού κάνει ένα bivouac θα φτάσει μέχρι τα 4125μ, ρεκόρ για την εποχή. Στο κατέβασμα όμως θα γλιστρήσει για να σταματήσει σώος 70μ χαμηλότερα..
- 1963: Στην 5η του προσπάθεια ο Whymper θα ενώσει τις δυνάμεις του με τον Carrel αλλά η κακοκαιρία τους σταματάει.
- 1964: Την 6η φορά φτάνει με εναν μεταφορέα στα 4200μ, ενώ και η 7η φορά είναι αποτυχημένη. Στο ενδιάμεσο μια ομάδα με τον Dr Tyndall, Carrel και 2 Ελβετούς οδηγούς θα φτάσουν στα 4250μ περίπου.
- 1965: Και φτάνουμε στο 1865 είναι μία κρίσιμη χρονιά. Μέχρι τότε όλες οι αναβάσεις είχανε γίνει από την ιταλική πλευρά. Ο Whymper πείθει τον Carrel να δοκιμάσουν ανάβαση από τη ελβετική πλευρά. Ενώ ο Carrel συμφωνεί, θα εξαπατήσει τον Whymper και θα δοκιμάσει με μια ιταλική ομάδα από την Ιταλία. Εξάλλου ο ίδιος σαν Ιταλός ήθελε η 1η ανάβαση να γίνει από την πλευράς της χώρας του. Ήτανε πλέον και γεγονός εθνικής σημασίας..
Ο Whymper ενοχλημένος θα ενωθεί με 2 άλλες ομάδες που βρίσκονταν στο Zermatt. Έτσι 8 άτομα ξεκινήσανε και σε πρώτη φάση θα κατασκηνώνουν στα 3360μ. Την άλλη μέρα συνεχίζουν για κορυφή. Τις ίδιες ώρες δοκίμαζε και ο Carrel από την Ιταλία. Έχοντας διαρκώς την αγωνία μήπως ο Carrel φτάσει τελικά πρώτος, φτάνουν κορυφή και διαπιστώνουν ότι είναι οι πρώτοι.. Κοιτώντας προς την Ιταλία ο Carrel και η ομάδα βρίσκονταν χαμηλότερα, προς μεγάλη τους ανακούφιση και χαρά θα παραμείνουν στην κορυφή για μία ώρα. Έπειτα άρχισαν να κατεβαίνουν με μεγάλη προσοχή ένας-ένας, ήτανε όλοι δεμένοι μεταξύ τους σε ένα σχοινί. Δεν ήτανε ούτε μία ώρα μακρυά από την κορυφή όταν ο ένας της σχοινοσυντροφιάς γλίστρισε και έπεσε στον μπροστά του, ο οποίος ήτανε απροετοίμαστος για κάτι τέτοιο. Οι δύο τους με αυτή την πτώση θα παρασύρουν ακόμα δύο σχοινοσυντρόφους. Μέσα σε αυτό το μπέρδεμα το σχοινί θα κοπεί, με αποτέσμα το θάνατο 4 ανθρώπων. Μετά το σοκ που κράτησε λίγα δευτερόλεπτα οι εναπομείναντες τρεις θα βρούνε το κουράγιο να συνεχίσουν την κατάβαση
Αφού ψάξανε για ίχνη χαμηλότερα θα περάσουν μία δύσκολη νύχτα στο βουνό. Το σάββατο 15 Ιουλίου 1985 οι τρεις εναπομείναντες θα επιστρέψουν νικητές και ηττημένοι στο Zermatt. Έτσι η μεγάλη επιτυχία της ανάβασης θα μετριαστεί από την απώλεια τεσσάρων μελών της ομάδας.
Τα πτώματα θα βρεθούν στον παγετώνα εκτός από το ένα από το οποίο βρέθηκαν ένα ζευγάρι γάντια, η ζώνη του και μία μπότα. Η περισυλλογή θα γίνει μερικές μέρες μετά.
Το ατύχημα συζητήθηκε ολλά σενάρια ειπώθηκαν μετά το ατύχημα και κάποια ισχυρίζονται μέχρι και δολοφονία από μίσος και ζήλια. Το γεγονός ότι το σχοινί που χρησιμοποιήθηκε ήτανε παλιό και φθαρμένο, αλλά και το ότι η πτώση συνέβει σε ένα πολύ έμπειρο οδηγο έδωσαν τροφή για συζητήσεις.
Ορειβατικά τη δεκαετία του 1850 σχεδόν όλες οι κορυφές των Άλπεων είχανε πατηθεί (με το Mont Blanc to 1780), ενώ το Matterhorn αντιστεκότανε.
- 1857: Μόλις το 1857 ο Ιταλός C.Carrel άρχισε τις πρώτες σκέψεις για κορυφή και την ίδια χρονιά ανέβηκε από την ιταλική πλευρά με μία ομάδα στα 3720μ.
- 1858, 1959: Ο Carell ξαναέκανε προσπάθειες χωρίς επιτυχία όμως.
- 1960: Εμφανίζεται στο προσκήνιο ο Άγγλος Edward Whymper που βλέπει το βουνό σαν πρόκληση.
- 1961: Ο Whymper έρχεται σε επικοινωνία με τον Carrel, αλλά δε μπόρεσαν να συμφωνήσουν για μία κοινή ανάβαση. Έτσι ο Whymper εξερευνεί το βουνό για πρώτη φορά με ένα μέτριο οδηγό βουνού.
- 1962: Ο Whymper δοκιμάζει μόνος για 4η φορά την ανάβαση και αφού κάνει ένα bivouac θα φτάσει μέχρι τα 4125μ, ρεκόρ για την εποχή. Στο κατέβασμα όμως θα γλιστρήσει για να σταματήσει σώος 70μ χαμηλότερα..
- 1963: Στην 5η του προσπάθεια ο Whymper θα ενώσει τις δυνάμεις του με τον Carrel αλλά η κακοκαιρία τους σταματάει.
- 1964: Την 6η φορά φτάνει με εναν μεταφορέα στα 4200μ, ενώ και η 7η φορά είναι αποτυχημένη. Στο ενδιάμεσο μια ομάδα με τον Dr Tyndall, Carrel και 2 Ελβετούς οδηγούς θα φτάσουν στα 4250μ περίπου.
- 1965: Και φτάνουμε στο 1865 είναι μία κρίσιμη χρονιά. Μέχρι τότε όλες οι αναβάσεις είχανε γίνει από την ιταλική πλευρά. Ο Whymper πείθει τον Carrel να δοκιμάσουν ανάβαση από τη ελβετική πλευρά. Ενώ ο Carrel συμφωνεί, θα εξαπατήσει τον Whymper και θα δοκιμάσει με μια ιταλική ομάδα από την Ιταλία. Εξάλλου ο ίδιος σαν Ιταλός ήθελε η 1η ανάβαση να γίνει από την πλευράς της χώρας του. Ήτανε πλέον και γεγονός εθνικής σημασίας..
Ο Whymper ενοχλημένος θα ενωθεί με 2 άλλες ομάδες που βρίσκονταν στο Zermatt. Έτσι 8 άτομα ξεκινήσανε και σε πρώτη φάση θα κατασκηνώνουν στα 3360μ. Την άλλη μέρα συνεχίζουν για κορυφή. Τις ίδιες ώρες δοκίμαζε και ο Carrel από την Ιταλία. Έχοντας διαρκώς την αγωνία μήπως ο Carrel φτάσει τελικά πρώτος, φτάνουν κορυφή και διαπιστώνουν ότι είναι οι πρώτοι.. Κοιτώντας προς την Ιταλία ο Carrel και η ομάδα βρίσκονταν χαμηλότερα, προς μεγάλη τους ανακούφιση και χαρά θα παραμείνουν στην κορυφή για μία ώρα. Έπειτα άρχισαν να κατεβαίνουν με μεγάλη προσοχή ένας-ένας, ήτανε όλοι δεμένοι μεταξύ τους σε ένα σχοινί. Δεν ήτανε ούτε μία ώρα μακρυά από την κορυφή όταν ο ένας της σχοινοσυντροφιάς γλίστρισε και έπεσε στον μπροστά του, ο οποίος ήτανε απροετοίμαστος για κάτι τέτοιο. Οι δύο τους με αυτή την πτώση θα παρασύρουν ακόμα δύο σχοινοσυντρόφους. Μέσα σε αυτό το μπέρδεμα το σχοινί θα κοπεί, με αποτέσμα το θάνατο 4 ανθρώπων. Μετά το σοκ που κράτησε λίγα δευτερόλεπτα οι εναπομείναντες τρεις θα βρούνε το κουράγιο να συνεχίσουν την κατάβαση
The Matterhorn disaster by Gustave Doré |
Τα πτώματα θα βρεθούν στον παγετώνα εκτός από το ένα από το οποίο βρέθηκαν ένα ζευγάρι γάντια, η ζώνη του και μία μπότα. Η περισυλλογή θα γίνει μερικές μέρες μετά.
Το ατύχημα συζητήθηκε ολλά σενάρια ειπώθηκαν μετά το ατύχημα και κάποια ισχυρίζονται μέχρι και δολοφονία από μίσος και ζήλια. Το γεγονός ότι το σχοινί που χρησιμοποιήθηκε ήτανε παλιό και φθαρμένο, αλλά και το ότι η πτώση συνέβει σε ένα πολύ έμπειρο οδηγο έδωσαν τροφή για συζητήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου